OSA utbildning
Söker du en OSA utbildning? Vi har samlat de bästa OSA utbildningarna för dig som behöver kompetensutveckling eller vill växa inom din yrkesroll. En arbetsmiljökurs gör dig mer kompetent, säkerställer en särskild standard och tar företaget framåt. Vilken som är den bästa arbetsmiljöutbildningen för dig beror på vilken roll du har, vad du vill utvecklas inom och vilket företag du arbetar på. Sök och hitta den OSA utbildning som är bäst för dig via Studier.se eller låt oss hjälpa dig – fyll i formuläret nedan och beskriv dina behov och önskemål så matchas du med upp till fem utbildare som matchar dina behov. Helt kostnadsfritt!
Låt oss hjälpa dig få upp till 5 skräddarsydda utbildningsförslag genom kontakt med rätt utbildare för dig!
- Spar tid - vår personal hjälper dig!
- Fyll i dina uppgifter, gör en förfrågan och få snabbt svar från upp till 5 aktörer
- Få direktkontakt med utbildningsaktörer på distans, online eller i din stad
- Jämför och välj den utbildning som passar dig bäst!
- Din förfrågan är helt gratis!
Utbildare | Utbildning | Upplägg | Start | Ort | Pris | Jämför |
---|---|---|---|---|---|---|
OSA – Organisatorisk och social arbetsmiljö – DISTANSByggbranschens Utbildningscenter | Kompetensutveckling 1 dag | Löpande |
Distans
| 3 700 SEK |
OSA utbildning
En OSA utbildning inom organisatorisk och social arbetsmiljö ger dig kunskap och regelverk inom arbetstider, arbetsbelastning och likabehandling. De flesta OSA utbildningar hålls som grupputbildning, webbutbildning eller föreläsning med avslutande kunskapsprov. Vanliga frågor som tas upp ur AFS under en OSA utbildning är:
- Syfte
- Tillämpningsområde
- Till vem föreskrifterna riktar
- Definitioner
- Systematiskt arbetsmiljöarbete
- Kunskaper
- Mål
- Arbetsbelastning
- Arbetstid
- Kränkande särbehandling
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? Organisatorisk och social arbetsmiljö berör psykosociala aspekter på arbetsplatsen så som stress, trygghet, konflikter, mobbning samt stöd från kollegor och chefer. Arbetsmiljölagen ställer särskilda krav på ett bra arbetsklimat. Organisatorisk och social arbetsmiljö är vad man menar med ”OSA” när man pratar om arbetsmiljö, vilket är Arbetsmiljöverkets föreskrifter utgivna 2016. Eftersom psykosociala problem ofta härrör från hur arbetet är organiserat på arbetsplatsen och hur kollegornas samspel är, är det arbetsgivarens ansvar att säkerställa att alla mår bra och trivs.
OSA arbetsmiljö
Organisatorisk och social arbetsmiljö förkortas OSA och är de regler som finns angivna hos Arbetsmiljöverket.
Social arbetsmiljö
Vad är social arbetsmiljö? Social arbetsmiljö handlar om att anställda ska må bra och trivas på arbetsplatsen. En utbildning inom social arbetsmiljö berör exempelvis hälsa, stress, välmående och relationen mellan anställda och chefer.
Varför OSA utbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö?
Syftet med att gå en utbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö är bland annat att förebygga olycksfall och ohälsa, i de fall som organisatorisk och social arbetsmiljö kan anses vara anledningen till dessa problem. Den långsiktiga vinningen av en OSA utbildning är att det leder till ett hållbart arbetsliv för företagets anställda, med god hälsa utan olyckor. Det förekommer även att olika branscher inspekteras för att man inte ska kunna undvika att upprätthålla en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Detta är ytterligare ett incitament att se till att chefer och ansvarig personal är rätt utbildad inom arbetsmiljöfrågor.
Arbetsmiljöutbildning, föreskrifter och lagar
Nedan finner du exempel på föreskrifter och lagar som tas upp i flera arbetsmiljöutbildningar, för att du ska lära dig att förhålla dig till dessa på arbetsplatsen:
- Arbetsmiljölagen (H8), bok
- Systematiskt arbetsmiljöarbete, (AFS 2001:1)
- Organisatorisk och social arbetsmiljö, (AFS 2015:4)
- Våld och hot i arbetsmiljön, (AFS 1993:2)
- Arbetstidslagen med kommentarer (H026),
- Anteckningar om jourtid, övertid och mertid, (AFS 1982:17)
Källa: Arbetsmiljöverket
Bra arbetsmiljöutbildningar
Om du som chef eller anställd upplever att din arbetsplats inte upprätthåller en OSA föreskrift eller har brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, rekommenderar vi att du kollar upp vilken arbetsmiljö utbildning / OSA utbildning ni bör gå för att förbättra er situation. Ibland behöver man gå flera arbetsmiljöutbildningar, exempel på bra arbetsmiljöutbildningar är:
- OSA utbildning
- Allmänna arbetsmiljöutbildningar
- Bam utbildning (Bättre arbetsmiljöutbildning)
- Sam utbildning (Systematisk arbetsmiljöutbildning)
- Skyddsombudsutbildning
- Hot och våld utbildning
- Psykosocial arbetsmiljöutbildning
- Bas P och Bas U
Webbutbildning arbetsmiljö
Exempel på innehåll i en webbutbildning inom arbetsmiljö:
- Arbetsanpassning och rehabilitering
- Belastningsergonomi
- Bygg och anläggning
- Planning and construction
- Hot och våld
- Hälso- och sjukvård
- Systematiskt arbetsmiljöarbete
- Självskattning
- Kunskapstest
- Säkerhetskultur
Dålig arbetsmiljö exempel
Exempel på dålig arbetsmiljö är kränkande särbehandling, mobbning, hot och våld eller andra dåliga förhållanden för anställda. Andra exempel på dålig arbetsmiljö är de som går att ta på som berör ergonomi till exempel dåliga kontorsstolar eller annan bristfällig utrustning som leder till kroppsliga fysiska besvär.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (checklista)
Här kommer sex tips för en bättre arbetsmiljö:
- Tipsa din arbetsgivare om att anmäla sig till olika arbetsmiljöutbildningar
- Gå en arbetsmiljöutbildning själv för att lära dig vad du kan påverka
- Prata med din arbetsledare om eventuella problem på arbetsplatsen
- Prata med kollegor om potentiella förbättringspunkter
- Prata med arbetsplatsens skyddsombud
- Vänd dig annars direkt till Arbetsmiljöverket
Man har rätt att ställa krav på att ens arbetsplats ska upprätthålla en god arbetsmiljö. Bryter arbetsgivaren mot detta kan myndigheten utfärda sanktionsavgifter.
Fyll snabbt i formuläret på denna sida så får du kontakt med upp till 5 utbildare som passar dina önskemål!