Resumé Akademi

Diplomerad CRM & Loyalty Manager – ökad kundlojalitet och lönsamhet i en digital värld

Utbildningsform

Längd

2 dagar

Start

Löpande

Takt

Heldagar

Pris

18 900 SEK

Upplägg

Företagsanpassat, Öppen utbildning

Ort

Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län

Omdöme

0/5 baserat på 0 recensioner
Lämna ett omdöme!

Diplomerad CRM & Loyalty Manager – ökad kundlojalitet och lönsamhet i en digital värld

Rollen som Custom Relation Manager eller Loyalty Manager ställer höga krav på såväl uppdaterade kunskaper som förmåga att driva frågor externt och internt. Denna utbildning syftar till att stärka dig i din roll och ge dig ett helhetsperspektiv på kundrelationsarbetet. Du får lära dig att optimera lojalitet och lönsamhet genom att fokusera på befintliga kunder, lära känna deras beteende, segmentera och skapa differentierade erbjudanden. Vi går igenom hur du arbetar med datadriven kundinsikt, värdesegmentering och att öka relevansen i mötet med kunden genom omnikanal och marketing automation.

Digitalisering, globalisering och snabb teknikutveckling gör att makten har förskjutits från företagen till kunderna. Kundlojaliteten sjunker och nya kundbeteenden och förväntningar på dig som leverantör har uppstått i en digital värld. Det har aldrig varit viktigare än nu att förstå dina kunder och att stärka dina befintliga kundrelationer genom att arbeta mer kund- och datadrivet. Den här utbildningen handlar om hur du kan arbeta strategiskt med CRM i en datadriven värld och öka kundlojaliteten genom kundinsikt, omnikanal och att använda marketing automation.

Utbildningen riktar sig till

Dig som vill förbättra arbetet med CRM och kundlojalitet och skaffa dig en övergripande förståelse för hur olika perspektiv hänger ihop, till exempel:

  • Marknadschefer och marknadsförare
  • CRM- och loyalty-ansvariga
  • CRM analytiker
  • Customer experience ansvariga
  • Customer insight roller
  • Marketing automation-experter

Utbildnings moment

1. Trender och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet

Definitioner och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet
Betydelsen av att kunderna i allt högre utsträckning bryr sig mer om service och kundupplevelse än om produkt och pris
Best practice – så arbetar de företag som har världens mest lojala kunder

2. Kundcentrisk värdesegmentering

Hur du identifierar dina ”royals”, de 20 procent av kunderna som ofta står för 80 procent av din försäljning
Hur du kan sluta erbjuda ”allt till alla” för att istället hantera kunderna utifrån kundcentrisk värdesegmentering med olika erbjudanden och lojalitetskoncept
Olika typer av lojalitetskoncept och aktiviteter för olika typer av kunder

3. Mål och KPI:er

Att byta fokus i marknadsföring och försäljning från ”produktportfölj” till er ”kundportfölj”
Att sätta nyckeltal och KPIer för att följa upp CRM- och kundlojalitetsarbetet och mäta hur långsiktigt finansiellt starka dina kundrelationer är
Hur du kartlägger kundernas drivkrafter och mäter nöjdhet och lojalitet
Hur du räknar ut Customer Lifetime Value (CLV), Retention rate/churn, NPS, kundflöden och ”duration”

4. Kundlivscykeln och kundresor

Skillnader mellan att göra kundlivscykel och kundresor och hur du kan arbeta med dessa parallellt
Hur du skapar en kundlivscykel som säkrar att du behåller kunden över tid
Att gå från okoordinerade ad hoc-aktiviteter till processbaserad och automatiserad kunddialog

5. Omnikanal, marketing automation och prediktiv analys

Att gå från single-channel till multi- och omni-channel
Hur ett ekosystem kan se ut och vad du behöver i form av IT-stöd och plattformar
Exempel på hur man arbetar med omnikanal och marketing automation i olika branscher
Hur du kan arbeta med prediktiv analys för att förutsäga kundbeteenden och vilken data som behövs

6. Organisation och framgångsfaktorer

Organisatoriska utmaningar och samarbeten mellan avdelningar internt
Roller och arbetssätt som krävs för att lyckas

Målet

Att du som deltagare ska få:

  • Fördjupad förståelse för arbete med CRM och kundlojalitet och hur det kan stärka er affär
  • Färdigheter i att sätta mål och räkna på CRM och lojalitetsarbetet
  • Verktyg, metoder och strategier för hur du själv kan arbeta med CRM och lojalitet och bli en bättre kravställare för att implementera
  • kund och datadrivet arbetssätt inklusive martech
  • Inspiration från best practise och case

Kursledare – Camilla Cramner

Camilla Cramner är grundare och konsult på LoyaltyFactory. Camilla har ett brett perspektiv på kundrelationer genom lång erfarenhet från seniora positioner inom kundlojalitet, marknadsföring, varumärkesarbeten, Customer Experience och CRM/CVM på stora multinationella företag. Hon har bland annat drivit en internationell satsning på Telia runt Customer Value Management inklusive omnikanal marketing automation och analytics. Idag hjälper hon kunder med strategier och lösningar runt CRM/CVM och marketing automation.

Program

DAG 1

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till utbildningen
  • Mål, syfte och förväntningar

09.30 Omvärld, trender och begrepp inom CRM, Customer Experience och kundlojalitet

  • Definitioner och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet
  • Hur du kan arbeta med emotionell och beteendemässig lojalitet – kombinera X-data (experience-data) och O-data (operational-data) för att förstå lojalitet och lönsamhet
  • Digitalisering, automatisering och personalisering av kundkommunikationen
  • Kundlojalitet och kundernas förväntningar – nya drivkrafter att förstå (som att service och kundupplevelse nu är viktigare än produkt och pris)
  • Så kartlägger du kundernas nöjdhet och lojalitet
  • Företagen som har världens mest lojala kunder och vad som utmärker dem
  • Hur arbetar företag generellt med CRM idag – en temperaturmätning

10.30 Kaffe

10.45 Att sätta mål och grundpelarna i strategiarbetet
Vi går igenom en metod för att få svar på varför, vad och hur du kan arbeta med CRM och lojalitet.

  • De fyra olika delarna i att arbeta strategiskt med CRM och CX:

    1. Värdesegmentering och kundstrategi – att segmentera kunder utifrån lojalitet och lönsamhet, för att definiera olika kundgrupper
    2. Kundlivscykeln och kundresor – att ta fram en kundlivscykelmodell för att särskilja kundbearbetningen beroende på vilken kundresa och vilken fas kunden befinner sig i
    3. Omnikanal marketing automation – att skapa ett eko-system där kanalerna hänger ihop och kommunikation och kundhantering är sömlös över kanalerna
    4. Prediktiv analys – hur du kan använda prediktiv analys för att förutsäga kundbeteenden

12.00 Lunch

13.00 Nyckeltal/KPIU:er

  • Att byta fokus i arbetet genom att fokusera på ”kundportfölj” istället för ”produktportfölj”
  • Vilka nyckeltal som mäter hur långsiktigt finansiellt starka dina kundrelationer är
  • Hur du finansiellt värderar kundbasen
  • Hur fem procent i ökad retention rate (återköpsgrad) kan öka vinsten med 25-95 procent
  • Hur du räknar ut Customer Lifetime Value (CLV), Retention rate/churn, NPS, kundflöden och ”duration” och om dina mest lönsamma segment även är de mest lojala
  • Övning i hur du räknar för att identifiera ditt företags största potential för att förbättra er CLV

14.00 Kundcentrisk värdesegmentering – identifiera dina ”Royals”

  • 20 procent av kunderna står ofta för 80 procent av intäkterna och merparten av din framtida försäljning, så identifierar du dem
  • Att arbeta med differentierat erbjudande – genomgång av olika former av lojalitetskoncept och aktiviteter

15.00 Kaffe

15.15 Case: Värdesegmentering
Vi applicerar dagens lärdomar och gör ett case i grupper med redovisning

16.30 Summering, frågor och utdelning av hemuppgift

17.00 Kursdagen avslutas

DAG 2

09.00 Snabb repetition av gårdagen och genomgång av hemuppgift

09.30 Kundlivscykeln och kundresor

  • Skillnad på kundlivscykel och kundresor och hur du hanterar dessa ihop
  • Exempel på hur olika företag arbetar
  • Metodik för kundlivscykeln och hur du hanterar kunderna i de olika faserna
  • Hur du går från okoordinerade ad hoc-aktiviteter till processbaserad och automatiserad kunddialog
  • Hur du kombinerar användande av värdesegmentering och kundlivscykeln

10.30 Kaffe

10.45 Kundlivscykeln/kundresor – skapa din egen modell

12.00 Lunch

13.00 Omnikanal, marketing automation och prediktiv analys

  • Teknik för att hantera skräddarsydd kundkommunikation
  • Från single-channel till multi- och omni channel
  • Fördelarna med att använda inbound marketing
  • Hur ett ekosystem kan se ut och vad du behöver i form av IT-stöd och plattformar
  • Hur du kan arbeta med prediktiv analys och vilken data som behövs
  • Exempel på hur man arbetar med omnikanal och marketing automation i olika branscher
  • Vad du bör tänka på när du skriver leverantörsval avseende marketing automation-system

15.00 Kaffe

15.15 Organisation och framgångsfaktorer

  • Organisatoriska utmaningar och samarbeten mellan avdelningar internt
  • Roller och arbetssätt som krävs för att lyckas

16.15 Sammanfattning, utvärdering och avslutning

17.00 Utbildningen avslutas

Företagsanpassade utbildningar

Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.

Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.

Resumé Akademi

Resumé Akademi

Resumé Akademi är ett av Sveriges ledande utbildningsinstitut inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys.

Företagsanpassade utbildningar

Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.

Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.

Fler utbildningar från Resumé Akademi

Visar 1 till 10 av 15

Utbildare Utbildning Upplägg Start Ort Pris Jämför

AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapande

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

AI i praktiken – för marknadsförare

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

AI Prompting Specialist – så promptar du för att få det resultat du vill ha

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

Att skriva med AI – så lyckas du

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

Copywriting för sociala medier och digitala kanaler – texter som lockar och konverterar

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

Diplomerad kommunikationschef

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
2 dagar
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
19 900 SEK

Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföring

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
2 dagar
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
16 900 SEK

Filma och producera proffsiga filmer med mobilen

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

Klarspråk för offentlig sektor – att skriva tydliga, lättillgängliga och inkluderande texter

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
9 900 SEK

Kundresan – Customer Experience och Customer Journey Mapping

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
2 dagar
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
18 900 SEK

Visa all 15 kurser

Liknande utbildningar

Visar 1 till 10 av 135

Utbildare Utbildning Upplägg Start Ort Pris Jämför

Kurs i copywriting på distans

Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

Kompetensutveckling
Distansutbildningar
E-Learning
Onlineutbildning
Löpande
Distans
7 495 SEK

Kurs i digital marknadsföring på distans

Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

Kompetensutveckling
Distansutbildningar
E-Learning
Onlineutbildning
Löpande
Distans
5995 SEK

Kurs i e-handel

Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

Kompetensutveckling
Distansutbildningar
E-Learning
Onlineutbildning
Löpande
Distans
4 995 SEK

Kurs i marknadsföring i sociala medier på distans

Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

Kompetensutveckling
5 dagar
Distansutbildningar
E-Learning
Onlineutbildning
Löpande
Distans
4 995 SEK

Administratör med organisation och ledarskap

Cady Utbildningar

Yrkesutbildning
2 år
Löpande
Distans
16 900 SEK

Administratör och koordinator

Kunskapsgruppen Företag

Kompetensutveckling
Löpande
Distans
Göteborg
Stockholm
9 990 SEK

Administrera och samordna

Excelo

Kompetensutveckling
Onlineutbildning
Löpande
Distans
2 999 SEK

AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapande

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

AI i praktiken – för marknadsförare

Resumé Akademi

Kompetensutveckling
1 dag
Företagsanpassat
Öppen utbildning
Löpande
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
10 900 SEK

AI inom marknadsföring – kundanalys

Webbdagarna Academy

Kompetensutveckling
1 dag
Onlineutbildning
Öppen utbildning
Flera orter (4 st)
8 950 SEK

Visa alla 135 kurserna

Skickar...

Visa ditt intresse

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, har frågor eller vill boka. Resumé Akademi hör av sig inom kort! En intresseanmälan är ingen bokning av kursen och du förbinder det inte till något genom att fylla i formuläret.

    Kontaktuppgifter

    Adress

    Resumé Akademi
    Gjörwellsgatan 30
    105 16 Stockholm

    Telefon (visa nummer)

    Besök webbplats

    Omdömen

    Kursen saknar omdömen

    Skickar...

    Lämna ett omdöme

    12345 (0/5)

    Fler utbildningar från Resumé Akademi

    Visar 1 till 10 av 15

    Utbildare Utbildning Upplägg Start Ort Pris Jämför

    AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapande

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    AI i praktiken – för marknadsförare

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    AI Prompting Specialist – så promptar du för att få det resultat du vill ha

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    Att skriva med AI – så lyckas du

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    Copywriting för sociala medier och digitala kanaler – texter som lockar och konverterar

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    Diplomerad kommunikationschef

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    2 dagar
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    19 900 SEK

    Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföring

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    2 dagar
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    16 900 SEK

    Filma och producera proffsiga filmer med mobilen

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    Klarspråk för offentlig sektor – att skriva tydliga, lättillgängliga och inkluderande texter

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    9 900 SEK

    Kundresan – Customer Experience och Customer Journey Mapping

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    2 dagar
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    18 900 SEK

    Visa all 15 kurser

    Liknande utbildningar

    Visar 1 till 10 av 135

    Utbildare Utbildning Upplägg Start Ort Pris Jämför

    Kurs i copywriting på distans

    Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

    Kompetensutveckling
    Distansutbildningar
    E-Learning
    Onlineutbildning
    Löpande
    Distans
    7 495 SEK

    Kurs i digital marknadsföring på distans

    Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

    Kompetensutveckling
    Distansutbildningar
    E-Learning
    Onlineutbildning
    Löpande
    Distans
    5995 SEK

    Kurs i e-handel

    Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

    Kompetensutveckling
    Distansutbildningar
    E-Learning
    Onlineutbildning
    Löpande
    Distans
    4 995 SEK

    Kurs i marknadsföring i sociala medier på distans

    Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans

    Kompetensutveckling
    5 dagar
    Distansutbildningar
    E-Learning
    Onlineutbildning
    Löpande
    Distans
    4 995 SEK

    Administratör med organisation och ledarskap

    Cady Utbildningar

    Yrkesutbildning
    2 år
    Löpande
    Distans
    16 900 SEK

    Administratör och koordinator

    Kunskapsgruppen Företag

    Kompetensutveckling
    Löpande
    Distans
    Göteborg
    Stockholm
    9 990 SEK

    Administrera och samordna

    Excelo

    Kompetensutveckling
    Onlineutbildning
    Löpande
    Distans
    2 999 SEK

    AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapande

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    AI i praktiken – för marknadsförare

    Resumé Akademi

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Företagsanpassat
    Öppen utbildning
    Löpande
    Rikstäckande
    Stockholm
    Stockholms län
    10 900 SEK

    AI inom marknadsföring – kundanalys

    Webbdagarna Academy

    Kompetensutveckling
    1 dag
    Onlineutbildning
    Öppen utbildning
    Flera orter (4 st)
    8 950 SEK

    Visa alla 135 kurserna