Diplomerad CRM & Loyalty Manager – ökad kundlojalitet och lönsamhet i en digital värld
Diplomerad CRM & Loyalty Manager – ökad kundlojalitet och lönsamhet i en digital värld
Rollen som Custom Relation Manager eller Loyalty Manager ställer höga krav på såväl uppdaterade kunskaper som förmåga att driva frågor externt och internt. Denna utbildning syftar till att stärka dig i din roll och ge dig ett helhetsperspektiv på kundrelationsarbetet. Du får lära dig att optimera lojalitet och lönsamhet genom att fokusera på befintliga kunder, lära känna deras beteende, segmentera och skapa differentierade erbjudanden. Vi går igenom hur du arbetar med datadriven kundinsikt, värdesegmentering och att öka relevansen i mötet med kunden genom omnikanal och marketing automation.
Digitalisering, globalisering och snabb teknikutveckling gör att makten har förskjutits från företagen till kunderna. Kundlojaliteten sjunker och nya kundbeteenden och förväntningar på dig som leverantör har uppstått i en digital värld. Det har aldrig varit viktigare än nu att förstå dina kunder och att stärka dina befintliga kundrelationer genom att arbeta mer kund- och datadrivet. Den här utbildningen handlar om hur du kan arbeta strategiskt med CRM i en datadriven värld och öka kundlojaliteten genom kundinsikt, omnikanal och att använda marketing automation.
Utbildningen riktar sig till
Dig som vill förbättra arbetet med CRM och kundlojalitet och skaffa dig en övergripande förståelse för hur olika perspektiv hänger ihop, till exempel:
- Marknadschefer och marknadsförare
- CRM- och loyalty-ansvariga
- CRM analytiker
- Customer experience ansvariga
- Customer insight roller
- Marketing automation-experter
Utbildnings moment
1. Trender och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet
Definitioner och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet
Betydelsen av att kunderna i allt högre utsträckning bryr sig mer om service och kundupplevelse än om produkt och pris
Best practice – så arbetar de företag som har världens mest lojala kunder
2. Kundcentrisk värdesegmentering
Hur du identifierar dina ”royals”, de 20 procent av kunderna som ofta står för 80 procent av din försäljning
Hur du kan sluta erbjuda ”allt till alla” för att istället hantera kunderna utifrån kundcentrisk värdesegmentering med olika erbjudanden och lojalitetskoncept
Olika typer av lojalitetskoncept och aktiviteter för olika typer av kunder
3. Mål och KPI:er
Att byta fokus i marknadsföring och försäljning från ”produktportfölj” till er ”kundportfölj”
Att sätta nyckeltal och KPIer för att följa upp CRM- och kundlojalitetsarbetet och mäta hur långsiktigt finansiellt starka dina kundrelationer är
Hur du kartlägger kundernas drivkrafter och mäter nöjdhet och lojalitet
Hur du räknar ut Customer Lifetime Value (CLV), Retention rate/churn, NPS, kundflöden och ”duration”
4. Kundlivscykeln och kundresor
Skillnader mellan att göra kundlivscykel och kundresor och hur du kan arbeta med dessa parallellt
Hur du skapar en kundlivscykel som säkrar att du behåller kunden över tid
Att gå från okoordinerade ad hoc-aktiviteter till processbaserad och automatiserad kunddialog
5. Omnikanal, marketing automation och prediktiv analys
Att gå från single-channel till multi- och omni-channel
Hur ett ekosystem kan se ut och vad du behöver i form av IT-stöd och plattformar
Exempel på hur man arbetar med omnikanal och marketing automation i olika branscher
Hur du kan arbeta med prediktiv analys för att förutsäga kundbeteenden och vilken data som behövs
6. Organisation och framgångsfaktorer
Organisatoriska utmaningar och samarbeten mellan avdelningar internt
Roller och arbetssätt som krävs för att lyckas
Målet
Att du som deltagare ska få:
- Fördjupad förståelse för arbete med CRM och kundlojalitet och hur det kan stärka er affär
- Färdigheter i att sätta mål och räkna på CRM och lojalitetsarbetet
- Verktyg, metoder och strategier för hur du själv kan arbeta med CRM och lojalitet och bli en bättre kravställare för att implementera
- kund och datadrivet arbetssätt inklusive martech
- Inspiration från best practise och case
Kursledare – Camilla Cramner
Camilla Cramner är grundare och konsult på LoyaltyFactory. Camilla har ett brett perspektiv på kundrelationer genom lång erfarenhet från seniora positioner inom kundlojalitet, marknadsföring, varumärkesarbeten, Customer Experience och CRM/CVM på stora multinationella företag. Hon har bland annat drivit en internationell satsning på Telia runt Customer Value Management inklusive omnikanal marketing automation och analytics. Idag hjälper hon kunder med strategier och lösningar runt CRM/CVM och marketing automation.
Program
DAG 1
09.00 Välkomnande och introduktion
-
Introduktion till utbildningen
-
Mål, syfte och förväntningar
09.30 Omvärld, trender och begrepp inom CRM, Customer Experience och kundlojalitet
-
Definitioner och begrepp inom CRM, CX och kundlojalitet
-
Hur du kan arbeta med emotionell och beteendemässig lojalitet – kombinera X-data (experience-data) och O-data (operational-data) för att förstå lojalitet och lönsamhet
-
Digitalisering, automatisering och personalisering av kundkommunikationen
-
Kundlojalitet och kundernas förväntningar – nya drivkrafter att förstå (som att service och kundupplevelse nu är viktigare än produkt och pris)
-
Så kartlägger du kundernas nöjdhet och lojalitet
-
Företagen som har världens mest lojala kunder och vad som utmärker dem
-
Hur arbetar företag generellt med CRM idag – en temperaturmätning
10.30 Kaffe
10.45 Att sätta mål och grundpelarna i strategiarbetet
Vi går igenom en metod för att få svar på varför, vad och hur du kan arbeta med CRM och lojalitet.
-
De fyra olika delarna i att arbeta strategiskt med CRM och CX:
-
Värdesegmentering och kundstrategi – att segmentera kunder utifrån lojalitet och lönsamhet, för att definiera olika kundgrupper
-
Kundlivscykeln och kundresor – att ta fram en kundlivscykelmodell för att särskilja kundbearbetningen beroende på vilken kundresa och vilken fas kunden befinner sig i
-
Omnikanal marketing automation – att skapa ett eko-system där kanalerna hänger ihop och kommunikation och kundhantering är sömlös över kanalerna
-
Prediktiv analys – hur du kan använda prediktiv analys för att förutsäga kundbeteenden
-
12.00 Lunch
13.00 Nyckeltal/KPIU:er
-
Att byta fokus i arbetet genom att fokusera på ”kundportfölj” istället för ”produktportfölj”
-
Vilka nyckeltal som mäter hur långsiktigt finansiellt starka dina kundrelationer är
-
Hur du finansiellt värderar kundbasen
-
Hur fem procent i ökad retention rate (återköpsgrad) kan öka vinsten med 25-95 procent
-
Hur du räknar ut Customer Lifetime Value (CLV), Retention rate/churn, NPS, kundflöden och ”duration” och om dina mest lönsamma segment även är de mest lojala
-
Övning i hur du räknar för att identifiera ditt företags största potential för att förbättra er CLV
14.00 Kundcentrisk värdesegmentering – identifiera dina ”Royals”
-
20 procent av kunderna står ofta för 80 procent av intäkterna och merparten av din framtida försäljning, så identifierar du dem
-
Att arbeta med differentierat erbjudande – genomgång av olika former av lojalitetskoncept och aktiviteter
15.00 Kaffe
15.15 Case: Värdesegmentering
Vi applicerar dagens lärdomar och gör ett case i grupper med redovisning
16.30 Summering, frågor och utdelning av hemuppgift
17.00 Kursdagen avslutas
DAG 2
09.00 Snabb repetition av gårdagen och genomgång av hemuppgift
09.30 Kundlivscykeln och kundresor
-
Skillnad på kundlivscykel och kundresor och hur du hanterar dessa ihop
-
Exempel på hur olika företag arbetar
-
Metodik för kundlivscykeln och hur du hanterar kunderna i de olika faserna
-
Hur du går från okoordinerade ad hoc-aktiviteter till processbaserad och automatiserad kunddialog
-
Hur du kombinerar användande av värdesegmentering och kundlivscykeln
10.30 Kaffe
10.45 Kundlivscykeln/kundresor – skapa din egen modell
12.00 Lunch
13.00 Omnikanal, marketing automation och prediktiv analys
-
Teknik för att hantera skräddarsydd kundkommunikation
-
Från single-channel till multi- och omni channel
-
Fördelarna med att använda inbound marketing
-
Hur ett ekosystem kan se ut och vad du behöver i form av IT-stöd och plattformar
-
Hur du kan arbeta med prediktiv analys och vilken data som behövs
-
Exempel på hur man arbetar med omnikanal och marketing automation i olika branscher
-
Vad du bör tänka på när du skriver leverantörsval avseende marketing automation-system
15.00 Kaffe
15.15 Organisation och framgångsfaktorer
-
Organisatoriska utmaningar och samarbeten mellan avdelningar internt
-
Roller och arbetssätt som krävs för att lyckas
16.15 Sammanfattning, utvärdering och avslutning
17.00 Utbildningen avslutas
Företagsanpassade utbildningar
Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.
Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.
Resumé Akademi
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ett av Sveriges ledande utbildningsinstitut inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys.
Företagsanpassade utbildningar
Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.
Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.
Fler utbildningar från Resumé Akademi
Visar 1 till 10 av 15
Utbildare | Utbildning | Upplägg | Start | Ort | Pris | Jämför |
---|---|---|---|---|---|---|
AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapandeResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI i praktiken – för marknadsförareResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI Prompting Specialist – så promptar du för att få det resultat du vill haResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Att skriva med AI – så lyckas duResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Copywriting för sociala medier och digitala kanaler – texter som lockar och konverterarResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Diplomerad kommunikationschefResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 19 900 SEK | ||
Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföringResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 16 900 SEK | ||
Filma och producera proffsiga filmer med mobilenResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Klarspråk för offentlig sektor – att skriva tydliga, lättillgängliga och inkluderande texterResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 9 900 SEK | ||
Kundresan – Customer Experience och Customer Journey MappingResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 18 900 SEK |
Liknande utbildningar
Visar 1 till 10 av 135
Utbildare | Utbildning | Upplägg | Start | Ort | Pris | Jämför |
---|---|---|---|---|---|---|
Kurs i copywriting på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 7 495 SEK | ||
Kurs i digital marknadsföring på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 5995 SEK | ||
Kurs i e-handelNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 4 995 SEK | ||
Kurs i marknadsföring i sociala medier på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling 5 dagar Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 4 995 SEK | ||
Administratör med organisation och ledarskapCady Utbildningar | Yrkesutbildning 2 år | Löpande |
Distans
| 16 900 SEK | ||
Administratör och koordinatorKunskapsgruppen Företag | Kompetensutveckling | Löpande |
Distans
Göteborg
Stockholm
| 9 990 SEK | ||
Administrera och samordnaExcelo | Kompetensutveckling Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 2 999 SEK | ||
AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapandeResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI i praktiken – för marknadsförareResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI inom marknadsföring – kundanalysWebbdagarna Academy | Kompetensutveckling 1 dag Onlineutbildning Öppen utbildning |
Flera orter (4 st) | 8 950 SEK |
Visa ditt intresse
Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, har frågor eller vill boka. Resumé Akademi hör av sig inom kort! En intresseanmälan är ingen bokning av kursen och du förbinder det inte till något genom att fylla i formuläret.
Kontaktuppgifter
Adress
Resumé Akademi
Gjörwellsgatan 30
105 16
Stockholm
Telefon (visa nummer)
Omdömen
Kursen saknar omdömen
Lämna ett omdöme
Fler utbildningar från Resumé Akademi
Visar 1 till 10 av 15
Utbildare | Utbildning | Upplägg | Start | Ort | Pris | Jämför |
---|---|---|---|---|---|---|
AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapandeResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI i praktiken – för marknadsförareResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI Prompting Specialist – så promptar du för att få det resultat du vill haResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Att skriva med AI – så lyckas duResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Copywriting för sociala medier och digitala kanaler – texter som lockar och konverterarResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Diplomerad kommunikationschefResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 19 900 SEK | ||
Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföringResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 16 900 SEK | ||
Filma och producera proffsiga filmer med mobilenResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
Klarspråk för offentlig sektor – att skriva tydliga, lättillgängliga och inkluderande texterResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 9 900 SEK | ||
Kundresan – Customer Experience och Customer Journey MappingResumé Akademi | Kompetensutveckling 2 dagar Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 18 900 SEK |
Liknande utbildningar
Visar 1 till 10 av 135
Utbildare | Utbildning | Upplägg | Start | Ort | Pris | Jämför |
---|---|---|---|---|---|---|
Kurs i copywriting på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 7 495 SEK | ||
Kurs i digital marknadsföring på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 5995 SEK | ||
Kurs i e-handelNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 4 995 SEK | ||
Kurs i marknadsföring i sociala medier på distansNordic Tech Institute - Utbildningar på distans | Kompetensutveckling 5 dagar Distansutbildningar E-Learning Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 4 995 SEK | ||
Administratör med organisation och ledarskapCady Utbildningar | Yrkesutbildning 2 år | Löpande |
Distans
| 16 900 SEK | ||
Administratör och koordinatorKunskapsgruppen Företag | Kompetensutveckling | Löpande |
Distans
Göteborg
Stockholm
| 9 990 SEK | ||
Administrera och samordnaExcelo | Kompetensutveckling Onlineutbildning | Löpande |
Distans
| 2 999 SEK | ||
AI Creative – så blir AI en kraftfull resurs i ditt kreativa skapandeResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI i praktiken – för marknadsförareResumé Akademi | Kompetensutveckling 1 dag Företagsanpassat Öppen utbildning | Löpande |
Rikstäckande
Stockholm
Stockholms län
| 10 900 SEK | ||
AI inom marknadsföring – kundanalysWebbdagarna Academy | Kompetensutveckling 1 dag Onlineutbildning Öppen utbildning |
Flera orter (4 st) | 8 950 SEK |
Visa ditt intresse
Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, har frågor eller vill boka. Resumé Akademi hör av sig inom kort!
Kontakta utbildaren