Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar
Ett hårdare medieklimat och drevmentalitet och kunder som ställer högre krav på transparens och korrekt agerande gör att företags och organisationers förtroendekapital och rykte aldrig varit så sköra som nu. Denna heldagsutbildning syftar till att ge dig verktyg och konkreta tips för att effektivt hantera förtroendekriser och mediala granskningar. Du får lära dig att undvika de vanligaste misstagen och hur du steg för steg bör agera när krisen kommer.
Makthavare, chefer och offentliga personer upplever att medieklimatet allt mer präglas av personfixering, sensationsrubriker, drevmentalitet och jakten på underhållningsvärde. Enstaka uttalanden eller misstag kan få stora konsekvenser.
Samtidigt gör företag och organisationer ofta misstag i krishantering. Bland de vanligaste är den mänskliga försvarsmekanismen som uppstår när man blir granskad i sömmarna eller ett problem uppdagas – man reagerar med taggarna utåt och undviker att ge raka och tydliga svar. Istället för att analysera kritiken och arbeta strukturerat tenderar människor i en organisation att springa åt olika håll. Detta spär på mediedramaturgin och bidrar till upptrappning och fler artiklar.
Denna utbildning syftar till att ge dig insikter, verktyg och tips för att hantera en kris på ett korrekt och effektiv sätt och undvika de vanligaste misstagen.
Du får lära dig
- Hur du ska göra när krisen kommer – steg för steg
- De vanligaste misstagen i krishantering och kriskommunikation och hur du undviker dem
- Framgångsfaktorer för krishantering
- Hur medielogiken och drevmentaliteten fungerar och hur du bemöter mediala granskningar och undviker förtroendekriser
- Hur du tar makten över din egen berättelse och når ut med dina budskap och argument
- Hur ledning och krisgruppen kan ta ett samlat grepp om krishanteringen
- Det förebyggande krisarbetet: krisplanen, krisgruppens sammansättning och metoder för effektivt arbete
- Att bedöma din organisations krismedvetenhet
Utbildningen riktar sig till
Dig som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering eller har en ledande position som gör att du har en nyckelfunktion när krisen kommer.
Målet
Att du som deltagare ska få:
Kunskaper som behövs för att arbeta strukturerat och effektivt när krisen kommer
Konkreta verktyg och råd för en framgångsrik mediehantering
Kursledare – Jeanette Fors-Andrée
Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medietränare och driver den egna byrån Jeanette Fors-Andrée AB. Jeanette har arbetat med förtroendekriser i 17 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik roll på en branschorganisation inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade bolag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev. Hon arbetar med företag i mycket utsatta lägen, däribland några av Sveriges absolut största varumärken, och medietränar talespersoner inför de mest kritiska situationerna. Jeanette har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krishanterare.
Program
09.00 Välkomna och introduktion
Presentation av kursen, kursledaren och kursdeltagarna
09.30 Praktisk krishantering
- De vanligaste misstagen och de grundläggande framgångsfaktorerna
- Så gör du när krisen kommer, steg för steg
- Så tar ledningen och krisgruppen ett samlat grepp
10.30 Kaffe
10.45 Medielogik och mediedramaturgi
- Så fungerar medielogiken och mediedramaturgin
- Det allt tuffare medieklimatet och drevmentalitetens logik
12.00 Lunch
13.00 Så bemöter du en medial granskning
- Strategier, vägval och förberedelser
- Do’s and don’ts
- Så äger du din egen berättelse och når ut med dina budskap och argument
14.15 Förebyggande krisarbete
- Krisgruppens sammansättning – roller och ansvar
- Krisplanen – vad ska den innehålla?
- Krisgruppens rutiner – metoder för effektivt arbete
15.15 Fika
15.30 Övningar
- Bedöm din organisations krismedvetenhet och reaktionsförmåga
- Vad kan din organisation utveckla redan imorgon?
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Företagsanpassade utbildningar
Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.
Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.