M&A i praktiken – steg för steg
Välkommen till vår praktiskt inriktade M&A-utbildning. Du får lära dig hur olika transaktionstyper fungerar och dess för- och nackdelar. Vi går igenom processen privat M&A, steg för steg, från förberedelser och förhandling till bud och due diligence. Vi lägger även stor vikt vid hur företag värderas i praktiken, då vi jämför teoretiska modeller med vad som driver värdet i verkliga case. Syftet är att du ska få kunskap och förståelse för vilka faktorer som är värdedrivare för olika parter och hur du kan maximera affären för såväl säljare som köpare.
Om utbildningen
1. Introduktion till M&A och olika transaktionstyper
Olika transaktionstyper och deras för- och nackdelar och i vilka situationer de är mest lämpliga, till exempel aktieöverlåtelser, inkråmsaffärer, utdelningar, carve-outs, spin-offs och mergers.
2. M&A-processens olika steg och hur den skiljer sig beroende på om man är köpare eller säljare
Genomgång av en typisk privat M&A-process och dess olika steg i sekventiell ordning: förberedelser, indikativa bud, due diligence, slutgiltiga bud samt förhandling
De viktigaste komponenterna att förbereda och utföra i vardera steg, till exempel: investment case, marknadsföringsmaterialet, avtalspaket, datarum, räkenskap och förhandlingen
M&A från olika stakeholders perspektiv med fokus på skillnaderna mellan en köpsida och en säljsida och hur parterna ofta tänker och agerar
3. Vem som köper och säljer bolag och vad som är relevant för dem
Vi gör en djupdykning i olika typer av köpare och säljare och vad som är relevant för dem. Vi tittar primärt på entreprenören, riskkapitalisten och industrialisten. Vad bryr de sig mest om? Är det bara pris som är viktigt eller finns det andra värdedrivare?
4. Företagsvärdering i teori och i praktik – vad avgör priset?
Vi jämför de teoretiska kassaflödesbaserademetoderna för företagsvärdering som lärs ut i skolor med hur värdering ofta går till i praktiken och tittar på vad som tillslut sätter priset i transaktioner.
Vi går även igenom hur detta skiljer mellan olika köpartyper, till exempel entreprenörer, riskkapitalister och industrialister som ofta värderar olika parametrar.
5. Vad som karakteriserar en lyckad M&A process och hur man maximerar värdet
Vi går igenom några ”case studies” på lyckade och mindre lyckade transaktioner, de viktigaste stegen för att maximera värdet i en transaktion.
Utbildningen riktar sig till
Dig som arbetar med M&A, affärsutveckling och andra ledande personer som sysslar med företagsförvärv och företagsöverlåtelser. Utbildningen riktar sig också till entreprenörer som vill lära sig mer om företagsförvärv i praktiken.
Målet
Att du som deltagare ska få ökad kunskap och förståelse kring de faktiska drivkrafterna i en lyckad transaktion och vad som driver värdet för olika köpare. Deltagarna kommer också att få interagera och diskutera med andra likasinnade och dela best-practice.
Kursledare – Douglas von Euler
Douglas von Euler är Partner på Access Partners och har tidigare arbetat åt J.P.Morgan i London och Qvartz Management Consulting i Köpenhamn. Han har gedigen erfarenhet företagstransaktioner av olika storlekar och under olika förutsättningar. Douglas har arbetat med de flesta av Sveriges stora riskkapitalbolag så som EQT, CVC, Nordic Capital etc. men även många stora svenska industribolag samt kända entreprenörer.
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
09.15 Moment 1: Introduktion till M&A och olika transaktionstyper
Olika transaktionstyper samt deras för- och nackdelar. Vad finns det för olika typer av transaktioner att välja mellan och när är de olika mest relevanta. Vi tittar på aktieöverlåtelser, inkråmsaffärer, utdelningar, carve-outs, spin-offs, mergers etc.
10.15 Kaffe
10.30 Moment 2: Hur skiljer sig en M&A process om man är köpare eller säljare?
Vi dissekerar en typisk M&A process och går igenom de olika stegen i sekventiell ordning t.ex. förberedelser, indikativa bud, due diligence, finala bud samt förhandling. Vi fokuserar på de viktigaste komponenterna att förbereda/utföra i vardera steg till exempel investment case, marknadsföringsmaterialet, avtalspaket, datarum, räkenskap och förhandlingen.
11.30 Lunch
12.30 Moment 3: Vem köper och säljer bolag och vad är relevant för dem?
Vi gör en djupdykning i olika typer av köpare och säljare och vad som är relevant för dem. Vi tittar primärt på entreprenören, riskkapitalisten och industrialisten. Vad bryr sig de mest om? Är det bara pris? Eller finns det andra värdedrivare som är viktiga?
14.00 Moment 4: Företagsvärdering i teorin och i praktiken. Vad avgör pris?
Genomgång av de vanligaste värderingsmetoderna till exempel DCF, LBO, jämförbara bolag samt tidigare transaktioner. Vi startar med att diskutera de olika metoderna från ett rent teoretiskt perspektiv och flyttar sen fokus till hur det ofta går till i praktiken. Vi återkopplar då till moment 3 och tittar på vilka metoder som används av vilka typer av köpare/säljare och varför. Slutligen diskuterar vi vad som tillslut sätter priset och varför det kan skilja mot värderingarna.
14.30 Kaffe
15.00 Moment 5: Vad karakteriserar en lyckad M&A process och hur gör man för att maximera värde?
Vi går igenom några ”case studys” på lyckade och mindre lyckade transaktioner och applicerar de vi lärt oss i moment 1-4 för att diskutera vad som drev slutresultatet.
16.00-16.30 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Företagsanpassade utbildningar
Våra företagsanpassade utbildningar är ett effektivt sätt att kompetenshöja er verksamhet och bidra till att ni uppfyller era strategier och mål. Antingen genomför vi en befintlig utbildning som vi har i vårt utbud eller så skräddarsyr vi den efter organisationens och medarbetarnas behov.
Vi har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och anlitar Sveriges främsta experter, genom att låta oss ta hand om er interna utbildning sparar ni både tid och kan vara trygga med att utbildningen är kvalitetssäkrad.
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som tar kontakt via mail eller telefon inom kort.