Din närvaro på sociala medier blir allt viktigare

Publicerad 3 mars 2017

Som företag är det omöjligt att inte synas eller omnämnas i sociala medier idag. Det krävs både tid och energi att kommunicera med rätt målgrupper och med bra, intressant och engagerande innehåll. The Amazing Society lär företag hur de kan arbeta med sina digitala kanaler.

Närvaro på sociala medier allt viktigare

Idag är närvaro på sociala medier inte bara en underordnad aktivitet, som företag eller organisationer göra i mån av tid. Det handlar om tillgänglighet, att skapa intresse och hålla kontakten med kunder eller medarbetare. Att arbeta i olika digitala kanaler är i princip nödvändigt, eftersom privatpersoner, liksom kunder och verksamheter redan har en stark närvaro där.

Men även om man känner sig trygg som användare av sociala kanaler på ett privat plan, kan man känna sig osäker i uppgiften att representera sin arbetsgivare. För den som inte är van att använda sig av sociala medier privat, kan utmaningen verka ännu större.

Att vara närvarande på sociala medier är inte komplicerat – det är bara tidskrävande att komma igång och förstå alla verktyg. Företaget The Amazing Society har hjälpt hundratals företag med deras närvaro, och de har sett att det går att lära sig att hantera de nya digitala kanalerna om man bara vågar be om hjälp och ifrågasätta gamla arbetssätt.

– Man kan konstatera att det inte längre är frågan om man ska arbeta med sociala medier, utan hur och när man ska göra det, säger företagets VD Tobias Franzén.

The Amazing Academy

The Amazing Society erbjuder förutom konsulttjänster också utbildningar inom sociala medier, i form av The Amazing Academy. Syftet är att stötta dem som själva vill kunna hantera sina kanaler, men som behöver etablera en kunskapsgrund för att på bästa sätt kunna kommunicera via digitala kanaler.

– Världen av sociala medier väldigt snabbföränderlig och komplex och många har tvingats arbeta med sådant som de inte har tillräckligt med kunskap inom. Det finns ett skriande behov av kompetens inom området, fortsätter Franzén.

Kommunikation på sociala medier handlar om att balansera ett bra innehåll som intresserar och engagerar följare och kunder. En ytterligare utmaning är att lära sig hur inlägg på Facebook sprids och hur man kan tolka siffror och statistik från kanalerna.

Kurser på distans med e-learning

The Amazing Society har erbjudit företagsanpassade kurser för företag de senaste åren, och tar nu ytterligare ett steg framåt.

– Vi har arbetat med utbildningar inom området under två år, det är stor efterfrågan och vi har utbildat över tusen personer hittills. Nu lanserar vi en variant på våra tidigare utbildningar i form av e-learning, som man kan använda när som helst.

Fördelen med e-learning är att utbildningen finns tillgänglig dygnet runt, vilket innebär att deltagarna kan ta del av innehållet när de själva har möjlighet till det – på dator, smartphone eller surfplatta.

Utbildningsmaterialet är interaktivt, och består av textmaterial med tillhörande bilder och instruktionsfilmer. Det är uppdelat i korta kapitel som deltagarna lätt hinner med på fikarasten eller på väg till jobbet.

Kostnadseffektiva kurser

Kurserna förbereder ett företag och dess medarbetare att självständigt kunna skapa bra innehåll på nätet. Medarbetare på marknadsavdelning, kommunikatörer och informatörer är exempel på yrken som tjänar på djupare eller ny kunskap i kommunikation på sociala medier.

– Formen e-learning möjliggör att utbilda på en större skala än vi gjort tidigare. På större företag eller inom offentlig sektor kan vi erbjuda offerter som gör att stora grupper av människor kan lära sig grunderna i sociala medier på ett kostnadseffektivt sätt. Det fungerar också bra för väldigt små företag, där det bara är en eller några få som vill utbilda sig i ämnet, berättar Franzén.

Kurserna finns just nu i ämnen som att arbeta med Facebook-sidor, grundkurser i att arbeta med sociala medier med mera. Kommande e-learningkurser för kundtjänst, offentlig sektor och rekrytering täcker alla grunder och funktioner inom sociala medier. En kanal som företag idag inte kan välja bort, utan att riskera att tappa kontakten med sina kunder.

Av Lisa Jagemark,
copywriter