IT-strategier och digitalisering 2
Många verksamheter står idag med en uppsjö spännande IT-initiativ, men saknar strategisk samordning. Med målen för digitalisering som utgångspunkt så behövs definitioner för det teknologiska och organisatoriska stödet för digitaliseringen. Ska en samordnad och strukturerad IT- miljö kunna stödja verksamhetens digitalisering så behöver de vara sammankopplade.
Verksamhetens behov kan vara att introducera en integrerad datastruktur för artificiell intelligens som ska kunna skapa konkurrensmässiga affärsfördelar, men en sådan lösning är inte endast teknologisk utan kräver en genomarbetad affärsmässig (strategisk) kravbild. Samtidigt fokuserar IT på de strukturer och system som finns idag istället för systematisk planering mot de framtida behoven. IT arbetar ofta med utgångspunkt ifrån vad man har, inte vad man behöver. En sammanhållen digitaliseringsstrategi, IT-strategi, och en gemensam handlingsplan ger lösningen på detta.
Utbildningen utgår ifrån verksamhetsbehov för digitalisering och följer ASE-modellens ramverk för kontinuerlig kartläggning av de framtida IT-teknologiska behoven. Den tar höjd för möjligheterna till teknologisk innovation, men ur ett systematiskt och långsiktigt perspektiv. Du får verktyg för att skapa förutsättningarna för en kommande affärsdriven målbildsarkitektur, datastyrningsstruktur, samordnad integration, samt integrerad dataanalys (ML/AI).
För vem?
Utbildningen är perfekt för dig som är affärsutvecklare, CIO, digitaliseringsledare, marknadschef, it-ledare, it-strateg, konsult eller liknande där digitalisering ingår i din yrkesroll.
Det här får du som deltagare
- Vad operativa modeller är och innebär
- Hur du mäter din nuvarande operativa modell
- Hur du tillämpar modeller som POLISM eller OPTIMAL för att analysera och planera din verksamhet
- Hur områden som strategic management, strategic planning, Business Process Modeling (BPM), organisationsdesign, förändringsledning, Business Capability Modeling (BCM), programledning, Enterprise Architecture (EA) hänger ihop och tillämpas för att sätta en effektiv operativ verksamhet
- Hur du använder customer journeys och user stories för att definiera er framtida verksamhet
- Hur du med hjälp av förenklad BPM kartlägger de framtida processernas behov av kompetens och andra resurstillgångar
- Hur du använder BCM och rollkort för att definiera er framtida organisation och beslutsstruktur
- Hur du sekventiellt transformerar er IT-organisation från dagens operativa struktur mot den strategiska målbilden
Kursledare: Håkan Ozan
Håkan Ozan är Head of Innovation & Strategy på International Innovation Management Institute. Han har en M.Sc. i systemvetenskap och en B.Sc. i företagsekonomi – och har i många år både forskat och arbetat inom IT och innovation. Han är även expert i ISO:s tekniska kommitté för en global standard för innovationsledningssystem.
Håkan är en uppskattad utbildare vid universitet och företagsutbildningar.
Praktisk information
Pris:7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)
Omfattning: Heldag, 08.30-17.00
Gruppstorlek: Max 20 deltagare
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.