Storytelling kurs

I dagens tätnande konkurrens ställs allt högre krav på företagens kommunikation och det behövs ett starkt varumärke. Det krävs därmed mer för att bryta sig igenom bruset. En bevisat bra metod är att använda sig av Storytelling. Genom en Storytelling kurs kan ni lära er att bygga kommunikationen kring en historia. Här på Studier.se har vi samlat utbildningar i Storytelling från några av Sveriges bästa utbildare inom området. Vill du arbeta med kommunikation och varumärkesbyggande, gå en Storytelling kurs!

Skickar...

Låt oss hitta rätt storytellingkurs för dig!

  • Spar tid - vår personal hjälper dig!
  • Fyll i dina uppgifter, gör en förfrågan och få snabbt svar från upp till 5 aktörer
  • Få direktkontakt med utbildningsaktörer på distans, online eller i din stad
  • Jämför och välj den utbildning som passar dig bäst!
  • Din förfrågan är helt gratis!

    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    Utbildare Utbildning Upplägg Start Ort Pris Jämför

    Storytelling

    Berghs School of Communication

    Kompetensutveckling
    Anpassat
    E-Learning
    Löpande
    Distans
    28 125 SEK

    Vad är Storytelling

    Storytelling ingår i marknadsföringens breda ämnesområde och är framförallt en strategi för att bygga varumärke. Storytelling är alltså en retorik, en dramaturgi och en kommunikation som kan lyfta varumärket och försäljningen för företaget. Det gör den genom att använda sig av en historia eller en saga i kommunikationen, därav namnet Storytelling. Målet med en sådan strategi är att upplevelsen av företaget ska förstärkas och lyftas genom att låta mjuka värden framhävas i berättelsen.

    Storytelling skiljer sig från annan kommunikation och reklam där det ibland kan vara slogans eller påhittade budskap som styr. Storytelling syftar istället på att använda berättelser om händelser som är sanna. När dessa berättelser lyfts fram ska det spegla hela organisationen och dess varumärke. Med rätt Storytelling kan hela organisationen med dess personal, lokaler, varor och egentligen allt som företaget står för associeras med berättelsen.

    Varför används Storytelling?

    Storytelling som strategi används som en affärsplan för att i sin tur kunna bidra till ett bättre resultat. Varje företag och organisation har berättelser. Dessa berättelser kan användas för att utveckla verksamheten och därmed nå framgång och bättre effektivitet. Förutom att värden adderas till varor och tjänster spelar Storytelling också en stor roll i employer branding. Det underlättar rekrytering och får personal att trivas. Detta blir helt enkelt en följd av att de känner en tillhörighet till det varumärke och den berättelse som kommuniceras och genomstrålar organisationen. För att få bäst genomslagskraft är det också viktigt att presentera bra, då kanske en utbildning i presentationsteknik eller en retorikkurs skulle vara på sin plats. Är du intresserad av Retorik? Vi tillhandahåller rikstäckande retorikutbildningar, läs gärna mer om Retorik i Göteborg, Retorik i Stockholm eller Retorik i Malmö.

    Det är också viktigt att använda rätt kanaler för att nå ut med en berättelse. Vill du utbilda dig inom sociala medier? Det kan vara det som krävs för att nå ut med Storytelling i sociala medier.

    En berättelse och saga sägs ofta vara lättare att komma ihåg och därmed blir Storytelling också ett sätt att hamna top of mind. Därför är Storytelling så effektivt, det ger ett starkare intryck på mottagaren än att enbart kommunicera rationella beskrivningar.

    Sammanfattningsvis kan några anledningar till att använda Storytelling beskrivas enligt nedan:

    • Det skapar emotionella band till din personal och dina kunder
    • Det stärker varumärket genom att skapa en identitet och personifiera företaget
    • Det ger ett starkare och rikare innehåll med hög trovärdighet
    • Det skapar relationer med personal och kunder som gör att de stannar och kommer tillbaka
    • Det är väldigt konkurrenskraftigt, då personer tenderar att välja utefter varumärke och känslor

    Hur kursen kan hjälpa er som företag

    En kurs eller utbildning i Storytelling hålls av experter inom området som kan lära er att använda denna effektiva kommunikationsstrategi. Om ni behöver lyfta ert varumärke inför en ny lansering eller rekrytering kan det vara en god idé att våga sig på Storytelling. Eller står ni inför en förändring i organisationen, då kan Storytelling appliceras och underlätta förändringingen.

    Genom en Storytelling kurs kan du lära dig grunderna för att kunna applicera det på ditt arbete. En företagsanpassad utbildning gör att hela avdelningen kan få med sig rätt verktyg för att börja arbeta med Storytelling. Det görs ofta genom såväl teori som praktiska övningar. Att komma igång med arbetet med Storytelling görs effektivast genom att hålla i workshops.

    Efter utbildningen eller kursen kommer ni förhoppningsvis att ha:

    • Lärt er grunderna i Storytelling och tagit del av exempel på företag som lyckats
    • Fått med er verktyg för att applicera det ni har lärt er på ert eget arbete
    • Hittat er identitet och er berättelse
    • Inspiration och vidgade vyer för en effektiv och rolig kommunikationsstrategi

    Vad kostar en utbildning i Storytelling

    Många av utbildningarna riktar sig till företaget och sätter samman ett pris för en företagsanpassad Storytelling kurs. Det innebär att kursen skräddarsys för just ert företag och priset sätts därefter via offert.

    Som privatperson eller enskild individ ligger priset på en utbildning omkring 4000 – 8000 SEK. Är ni flera från samma företag som utbildar er går priset per person ofta ner.

    Låter detta som någonting för dig och ert företag?

    Fyll då i intresseformuläret och få upp till fem förslag på utbildningar inom Storytelling från några av Sveriges bästa utbildare inom området.