Vi blir marknadsledande i Sverige
1 september 2022
AcadeMedia EdTech förvärvar Framtidsutveckling i Sverige AB – ett komplett paket av framtid.se, gymnasieguiden.se, yhguiden.se, och fragasyv.se. Nu skapas ett nytt gemensamt affärsområde med Studier.se och Framtidsutveckling vilket gör oss till en marknadsledande söktjänst av utbildningar.
Det nya affärsområdet breddar vårt utbud av sök-, jämförelsetjänster och nischade utbildningar. Tillsammans har våra digitala tjänster över 9 miljoner besökare per år med en stark, organisk sökmotorpositionering.
Förvärvet och det nya affärsområdet blir ett stort steg i vår tillväxtresa och vi ser fram emot att dela med oss mer av planerna framöver.
Låt oss presentera en uppdaterad version av Studier.se
17 augusti 2022
I vår strävan att kunna erbjuda den bästa marknadsplatsen för utbildningsföretag, lanserar vi nu en uppdaterad version av plattformen. Vi investerar löpande i vår produkt och under det senaste året har vi satsat mycket för att bli den bästa platsen för utbildningar att synas på.
Fokus i vårt utvecklingsarbete har kretsat kring att utveckla användarvänligheten på plattformen. Syftet med plattformen är att leverera intressenter till våra kunder, samtidigt som vi kan serva besökare för att enkelt och effektivt kunna hitta sin drömutbildning.
Förutom ett nytt och modernt utseende har vi även förbättrat navigeringsfunktioner och prestanda. Vi har utvecklat en ny jämförelsevy och en mer lättnavigerad filtrering samt sökfunktion. Besökare har nu även möjlighet att ta del av statistik om skolorna, tänkbara yrken efter avslutad utbildning och lönestatistik. För att kunna erbjuda en komplett jämförelse av utbildningar har vi även skapat en automatisk inhämtning av data genom API-system.
Hittills har lanseringen resulterat i en betydligt snabbare hastighet på sidan och en kraftig ökning av besökare. Detta är ett steg i vår satsning att bli en ännu vassare leads-generator av kursdeltagare. Fler spännande nyheter väntar och vi ser fram emot att få dela med oss av dessa framöver.
Summering av 2021 och planer inför det nya året
22 december 2021
Det har hänt mycket på Studier.se under 2021, vi arbetar ständigt emot våra målsättningar om att bli Nordens bästa sök-och jämförelsetjänst för utbildningar och att bli den självklara destinationen för att söka utbildningar. Vi vill bidra med det bästa till våra samarbetspartners och få fler människor att söka och hitta rätt utbildning, något som driver mig och teamet framåt i det dagliga arbetet på kontoret.
En större nyhet under året är att vi har utvecklat och implementerat en bokningsfunktion som ger möjlighet till direkta bokningar och betalningar via vår plattform. Bokningsfunktionen har länge varit efterfrågad på marknaden och hjälper våra samarbetspartners spara tid, effektivisera sitt arbete och genererar ökade intäkter.
Vi är stolta över att kunna säga att vi under 2021 har haft över 910 000 besökare på plattformen, vilket innebär en trafikökning med 38%. Antalet människor som sökt en utbildning har samtidigt ökat med 50%, jämfört med förgående år. Under året som varit har vi släppt +35 uppdateringar som förbättrar plattformen gentemot användare och för våra samarbetspartners. Utöver våra lanserade features har vi tagit ytterligare steg emot våra högt ställda ambitionsnivåer genom att påbörja en re-design av plattformen.
Vi vill tacka våra samarbetspartners för ett fantastiskt år. Studier.se ser fram emot nya möjligheter och blickar nu framåt mot 2022 som kommer bära med sig ett flertal nyheter, håll utkik på vår plattform.
Studier.se förvärvas av AcadeMedia
16 april 2021
Vi är stolta över att presentera att studier.se nu ingår i AcadeMedia Edtech och AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag med över 17 000 medarbetare. AcadeMedia EdTech har som fokus att skapa digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola.
Med AcadeMedia som långsiktig ägare får vi tillgång till kompetens, nätverk och resurser som gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla vår plattform och förbättra användarupplevelsen. Nu ser vi fram emot en spännande tillväxtresa under AcadeMedias vingar.
Summering av första halvåret 2018
8 augusti 2018
studier.se har haft en stark start på året och går nu mot hösten med både inspiration och motivation till ännu större bedrifter. Vi har hittills under året satsat stora resurser på vår marknadsföring och fortsatt utveckling av plattformens tekniska funktioner. Exempel på förbättringar som syns på sajten är implementeringen av nischade underkategorier under våra ämnesområden, detta för att göra tjänsten mer användarvänlig. Vissa uppdateringar sker back-end och syns inte utåt, men påverkar viktiga funktioner på sajten. Nytt för i år är vår sms-funktion där ni som anslutet utbildningsföretag direkt vid en intresseanmälan får en sms-notis, för att snabbare kunna komma i kontakt med intressenten. Vi hoppas att detta skapar ett vinstdrivande värde för er framöver.
Höjd konverteringsnivå
Vi har under första halvan av 2018 hjälpt över 150 000 personer att söka en utbildning och hittills i år har vi levererat 8700 förfrågningar ut till våra anslutna utbildningsföretag. Den viktiga konverteringsnivån har tydligt förbättrats jämfört med tidigare år. Konverteringsnivån av mängden skriftliga intresseanmälningar ut till anslutna utbildningsföretag låg i juli 2018 på över 5,8 % i förhållande till mängden unika besökare.
Vikten av rätt marknadsföring
Vi har under året investerat mycket tid och resurser på produktion av SEO-optimerade landningssidor för att driva in än mer relevanta och kvalitativa intressenter. Vårt löpande SEO arbete skapar ett viktigt värde för er som kund genom att våra sidor indexeras starkare i det organiska söket och trafiken in till sajten ökar och fler förfrågningar konverteras till er. Den organiska trafiken har stagnerat något i förhållande till den totala trafiken och detta bedöms som ett resultat av att det vid de flesta sök nu finns fyra sponsrade träffar överst via Google Ads innan de organiska resultaten visas. Konkurrensen om attraktiva sökord hårdnar.
I takt med marknadens snabba förändringar kommer vår marknadsföring vara avgörande för att bli marknadsledande och vi arbetar intensivt med att testa och utvärdera nya metoder för att ständigt nå större framgång. Vi ser att trafiken in på sajten redan nu har ökat med 128% vs 2017. I höst kommer vi fortsätta våra strategiska investeringar i SEO, Google Ads, Bing, mässbesök, mailutskick, samt att utveckla de marknadsinsatser och kampanjer vi löpande genomför i sociala medier. Vår unika positionering som en jämförelsetjänst för utbildningar når hög CTR (click through rate) i våra marknadsinvesteringar vilket bidrar positivt för alla anslutna utbildningsföretag.
Tillväxt i alla led
Målen under 2018 står fast; vi ska öka tillväxten ytterligare för att bli den marknadsledande sök- och jämförelsetjänsten för utbildningar. Vi vill under året nå nivåer över 300 000 besökare och få över 12 000 personer att skicka en intresseanmälan. Vi ska fortsätta att arbeta aktivt för att skala upp och effektivisera vår marknadsföring, ha fokus på förbättra vår användarupplevelse samt kontinuerligt arbeta för förbättrad leverans till er som utbildningsföretag. Vidare kommer vi fortsätta vår rekrytering av fler duktiga kollegor. Vi har i år rekryterat 4 nya resurser som projektledare och marknadsansvariga, dessa passar vi på att varmt välkomna till vårt härliga team!
Vi ser fram emot ännu ett spännande halvår med er innan 2018 klingar ut och vi vill också be er att höra av er till oss om ni har funderingar, utmaningar, tankar eller idéer. Vi hjälper er gärna – oavsett om ni vill ha hjälp med ert material eller vill bolla idéer kring vår tjänst och samarbete. Vi finns alltid bara ett mejl eller ett telefonsamtal bort.
Summering av 2017 och vår marknadspositionering
9 januari 2018
studier.se lämnar ett intensivt och händelserikt år efter oss och vi har tagit viktiga steg i vår resa. Inför det nya året har jag ägnat en del tankar åt att reflektera över vad vi presterat under 2017 – här kommer en kortare summering.
Jag känner mig trygg med att vi ligger rätt positionerat med vårt varumärke. Att fortsätta bygga studier.se till ett marknadsledande varumärke och en självklar plattform där du ska söka, hitta och jämföra utbildningar oavsett nivå och inriktning känns marknadsmässigt rätt och ger oss starka fördelar för såväl våra användare som kunder. Vår positionering kan liknas med etablerade aktörer som Hemnet, Offerta, Insplanet och Compricer. Vi alla finns inom tydliga nischer och hjälper intressenten att göra rätt val genom att jämföra utbud och priser, samt erbjuda de ansluta företagen en möjlighet att få kvalitativa förfrågningar och marknadsföra dess tjänster/produkter. Vår affärsmodell som en leadsgenerator kommer under 2018 fortsätta att utvecklas men vi ligger väldigt rätt positionerat.
Vi har under året hjälpt drygt 200 000 personer att söka en utbildning och vi har i det senaste kvartalet (Q4 2017) en konverteringsnivå av mängden skriftliga intresseanmälningar ut till anslutna utbildningsföretag på över 4% i förhållande till mängden unika besökare. Mängden förfrågningar ut till våra anslutna utbildningsföretag når en positiv tillväxt och konverteringsnivån har tydligt förbättrats genom de många små insatser vi tagit i utvecklingen on-page på webbplatsen samt vårt nya sätt att arbeta med vår marknadsföring. Att vi hjälper fler människor att hitta och jämföra en utbildning är det bästa måttet för en kvalitativ tillväxt.
Under året ingick vi ett avtal med en marknadsledande digitala byrå vilket gett oss en spetskompetens om konverteringsoptimering och mätning via kraftfulla analysverktyg. Marknadsföringen och vår strategi relaterat till detta kommer vara av central betydelse för att ta studier.se till den position vi vill inta och här kommer större investeringar att genomföras 2018. Vill passa på att berömma mina kollegor på marknadsavdelningen för flera av de större marknadskampanjer vi genomfört. Vi har nu flera ”best practice kampanjer” där vi nått konverteringsnivåer som bara de bästa digitala sajterna i Sverige lyckas med. Detta skapar framgång och kvalité för våra kunder.
Under 2018 ska vi öka tempot ytterligare för att fortsätta ta marknadsandelar för att bygga den ledande sök och jämförelsetjänsten för utbildningar. Detta ska genomföras genom tillväxt i alla led. – Fokus på förbättrad användarupplevelse, fler samarbeten med nya utbildningsföretag, förbättrad leverans till våra anslutna utbildningsföretag, ökade investeringar i marknadsföring samt fortsatt rekrytering av fler duktiga kollegor.
Per Andersson ,VD / Grundare, studier.se
Per önskar en fin sommar!
14 juli 2017
Hej!
Sommaren är här, vissa av er har säkert redan gått på semester medan andra kanske har någon vecka kvar på kontoret.
Det har varit ett intensivt första halvår och jag kan med stolthet säga att vi förmedlat fler uppdragsförfrågningar än någonsin. Våra anslutna utbildningsföretag har tagit emot förfrågningar från bolag som Holmen, Stora Enso, Peab, Uppsala kommun, Ängelholms kommun, Försvarsmakten, Axis och Sandvik. För er som kunder till oss innebär det intäkter för betydande belopp!
Vår nya matchningstjänst där vi matchar våra användares önskemål med attraktiva utbildningsföretag har tagits emot mycket positivt. Allt fler användare ser fördelen med en generell utbildningsförfrågan, vilket gör vägen till rätt utbildning kortare och enklare än någonsin.
Vi är inne i en tillväxtfas där vi satsar allt mer på marknadsföring och våra tekniska funktioner. Vissa funktioner syns direkt för såväl användare som er kunder medan en hel del sker back-end och påverkar väsentliga funktioner som inte alltid syns utåt.
Under året har det skett en produktutveckling som bland annat innebär att ni får se er statistik i realtid via en integrerad tjänst med Google Analytics. Här kan ni även se intressenter som går vidare till er webbplats eller kontaktat er via telefon. Framöver kommer ni också kunna få ett sms när en förfrågan kommit in, allt för att ni snabbare ska kunna ge rätt offert eller utbildningsförslag för att vinna en intressents förtroende.
Avslutningsvis vill jag be er att höra av er till mig eller mina kollegor om ni har tankar på hur vi som söktjänst eller vårt samarbete kan bli bättre och utvecklas. Vi finns bara ett mejl eller samtal bort.
Önskar dig en riktigt fin sommar.
Per,
Imorgon smäller det - Webbanmälan öppnar!
14 mars 2017
Imorgon öppnar webbanmälan för utbildningar och kurser under hösten 2017. Blir det en utbildning på universitet, högskolan eller kanske en yh-utbildning?
Det finns även flertalet kurser att välja mellan, både på grundnivå och mer avancerad nivå! Vill du flytta kanske det är dags att ta steget att söka en utbildning i en annan stad eller varför inte utomlands? Trivs du däremot bäst på hemmaplan men har svårt att hitta rätt studieval där kanske din drömutbildning ges på distans?
Att veta vilken väg man ska gå kan kännas helt hopplöst – valen är många och att veta vad man vill arbeta med i framtiden kan vara svårt. Advokat, läkare, ekonomi, socionom, undersköterska, lärare, kock, väktare eller psykolog? Vill du gå din egen väg eller läsa en av Sveriges populäraste högskoleutbildningar?
Webbanmälan är öppen till 18 april och på studier.se hjälper vi dig att hitta rätt utbildning som passar bäst för just dig. Välkommen!
Återigen lyckade dagar på vår mässturne!
10 november 2016
Vi befinner oss i nuläget i ett tillstånd någonstans mellan sprudlande gläde och total trötthet. Vi har pratat med så många härliga personer och haft så roligt.
Nu går vi på helg med stora leenden och peppar för nästa stop som är SACO-mässan i Stockholm i slutet av nästa vecka, vi ses där!
P.s Hur snygga är inte grabbarna på säljavdelningen i de rosa jackorna? d.s
Kunskap är näring för själen
7 november 2016
På andra stoppet i vår turné för att göra svenskarna lite mer bildade hamnar vi på Kunskap och Framtid i Göteborg. Mässan går av stapeln 10-12 november och precis som förra gången finner ni oss i våra vackra chockrosa jackor.
Vi minglar runt bland utställare, studieintressenter och annat skönt folk som inte vet vad de vill bli när de blir stora.?Klart vi ses där!
Vi ses på Kunskap och Framtidsmässan!
Nu åker vi på mässturné!
30 september 2016
När man vill vara den självklara digitala söktjänsten för utbildningar och kurser i Sverige är det viktigt att synas! Vi tar därför klivet ut ur det digitala för en liten stund, och kliver istället in i den fartfyllda mässvärlden för att bli ännu mer tillgängliga för utbildningssökande.
Först ut på agendan är Gymnasiemässan i Göteborg den 4-6 oktober. Torsdagen den 5 oktober hittar ni våra chockrosa jackor i folkhavet. Haffa oss för att prata om drömjobbet, beslutsångest i studievalet eller var med och delta i vår spännande mässtävling där du har chansen att vinna en ipad!
Vi ses på gymnasiemässan!
Ansök nu! Sista dagen på fredag
14 april 2016
Imorgon, fredagen den 15 april, är sista ansökningsdagen för studier på universitet och högskola under höstenterminen 2016. Ta tag i dina drömmar om den där speciella utbildning eller skapa förutsättningarna för yrket du alltid velat ha.
Förvärv av Studier.se
22 december 2015
Som en del av en strategiskt tillväxtstrategi har Allautbildare Sverige AB förvärvat den ledande utbildningssajten och varumärket, Studier.se. Varumärket kommer integreras med bolagets existerande plattform och tillför omedelbart starkare trafikströmmar.
– Vi fortsätter vår resa mot vår vision att utveckla en digital söktjänst som sammanför landets alla studier, kurser och utbildningar på ett och samma ställe. Förvärvet av Studier.se stärker våra möjligheterna att bli marknadsledande och vi flyttar omedelbart fram våra positioner säger Per Andersson – VD och grundare.
Förvärvet är slutfört och den tekniska plattformsintegrering är i avslutningsfasen. Under hösten har vi varit i en övergångsperiod där vi intensivt arbetat med att synkronisera de båda varumärkena med varandra. Nu är vi redo att gå ut och tydliggöra vår marknadsposition.
– Med Studier.se har vi unika möjligheter att bygga vidare på ett varumärke som lätt blir ”top of mind”. Detta är ett drömförvärv säger Per Andersson.
Säljare av Studier.se är bolaget Graduate AB med entreprenören Viktor Lindsö.
För ytterligare information:
Per Andersson, VD, studier.se, 0735-158 395
Viktor Lindsö, VD Graduate AB, 072-3300113
Lär dig mer om stipendier
19 juni 2014
Nu har vi samlat våra bästa tips för hur du kan hitta stipendier på en egen sida för att du inte ska missa din chans att dryga ut studentekonomin. Många studenter vet inte att de är behöriga att söka stipendier, eller hur de på bästa sätt hittar och ansöker om ett sådant ekonomiskt bidrag. Med hjälp av våra tips (baserade på personliga erfarenheter av ansökningsförfarandet) hoppas vi kunna inspirera och underlätta ditt letande efter stipendier.
Saknar du en fråga i FAQ:en eller har du en fundering som inte får sitt svar i artikeln? Du kan alltid kontakta oss för mer information.
Lisa Jagemark
Copywriter
Fråga studier.se om utbildning!
3 april 2014
Snart är antagningsperioden till universitet och högskolor över. Passa på att ställa dina frågor till studier.se innan tiden rinner ut!
Det är inte lätt att välja rätt utbildning. Du måste tänka på vad du gillar, hur framtiden ser ut för yrket och vilken typ av utbildning som passar dig bäst. Antagningen till universitet och högskola är öppen nu och fram till 15 april – vet du vad ska du söka, vilken prioriteringsordning du ska sätta och vilket lärosäte du ska välja?
Du kan till exempel läsa mer om hur arbetsmarknaden ser ut framöver här, eller klicka runt bland våra kategorier och läsa om de program och kurser som finns publicerade hos oss. Men att välja är lättare sagt än gjort, och det blir inte lättare av att valet kan vara så viktigt för din framtid.
Ska du bli ingenjör eller läsa teknisk fysik? Webbdesigner, javautvecklare eller applikationskreatör? Vad är skillnaden mellan en tandsköterska och en tandhygienist? Och vilka ämnen kan man välja för att bli ämneslärare?
Vi på allautbildare.se har mer än koll på lärosäten, program och antagningar, och vi vill hjälpa dig – så från och med i dag kan du ställa vilken fråga du vill till oss på vår facebooksida. Vi lovar att dela med oss av alla våra bästa tips: vi svarar på frågor om allt från behörighet till framtidsutsikter, och på kontorstid gör vi det extra snabbt!
Dessutom har vi skapat ett pseudovetenskapligt och underhållande test som kan ge dig några indikationer på vilket framtida yrke som kan tänkas passa dig…
Vad funderar du på? Fråga oss!
Lisa Jagemark
Copywriter
Uppdaterade bilder på oss
25 februari 2014
Nu har vi lagt upp fotografier på sidorna Kontakta oss och Om studier.se, så att både kunder och besökare ska kunna se vilka vi är!
Lisa Jagemark,
Copywriter
Marknadsföring via Hitta.se och Allabolag.se
1 november 2013
För att öka trafikflödet har vi idag tecknat ett 12 månadsavtal med två av Sveriges starkaste mediekanaler. Hitta.se med sina 4 miljoner besökare per månad och Allabolag.se med ca 700 000 besökare per månad kommer ge utökad varumärkeskännedom och även driva in relevant trafik på utvalda sökord till våra kurser och utbildningar. Marknadsföringen via de båda kanalerna är en viktig del i de trafikrelaterade målen för 2013 och 2014.
Marcus Ericson
VD,
Vägvisare för studenter
30 oktober 2013
Det är många spännande projekt som pågår just nu. I fredags hade jag och min kollega Jenny en gemensam lunch där vi diskuterade de bästa och rätta utbildningarna för framtiden. Svårt, men väldigt intressant ämne. Hur tänker man när man står inför ett av sina största beslut någonsin? Vilka studier kommer vara rätt väg? Vad kommer arbetsmarknaden efterfråga om 5 år och hur gör man om man inte har föräldrar som kan spå framtidens arbetsmarknad eller har kunskapen att ge rätt råd för en kommande utbildning.
Alla behöver vi en klok förebild, rådgivare eller vägvisare men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Detta borde förstås kunna förändras, vi får se vad vi kan påverka och göra åt saken. Jenny, min kloka kollega har iallafall en bra plan som vi vill genomföra. Detta blir en nyhet som presenteras under våren.
Per Andersson
Grundare,
Nytt SEO samarbete
1 oktober 2013
I ett led att bli marknadsledande har vi nyligen ingått ett avtal med Be Better Online som är experter inom SEO, digital marknadsföring och internetmarknadsföring. I arbetet ingår analyser, utbildning och aktivt arbete för att utveckla sajten och öka antalet besökare.
I en värld där såväl våra kunder som besökare finns online behöver vi ständigt utvecklas och bli bättre. Denna investering ger oss förbättrade förutsättningar för att göra oss redo för en växande och föränderlig marknad på internet.
Marcus Ericson
VD,