Högt tryck på Berghs

Publicerad 4 oktober 2021

På den populära skolan Berghs School of Communication, som bland annat vunnit den åtråvärda titeln Future School of the Year tre år i rad, var spänningen i luften i helgen. Väntan hade varit lång på släppet av de numera välkända arbetsproverna.

Arbetsproverna utgår ofta från verkliga fall där den sökande ska visa prov på sin kreativitet och idéhöjd i förhållande till uppgiften. Uppslutningen var enormt och många följde evenemanget via livesändning på Facebook och över 500 intresserade var på plats.

En praktisk kommunikationsutbildning

På Berghs ses lärarna mer som inspiratörer än traditionella föreläsare och målet är att teorier direkt ska kunna omsättas till praktik. För att förverkliga det är integration mellan studenter, utbildningar, discipliner, ämnen, näringslivet, byråer, entreprenörer och företag en framgångsfaktor på skolan. Berghs studenter kan därmed snabbt omsätta sin kunskap till handling vilket är populärt på arbetsmarknaden och bidrar till det stora intresset för utbildningarna.

97 % får jobb efter en utbildning på Berghs

Berghs studenter är eftertraktade på arbetsmarknaden och 97 % får jobb inom den disciplin de utbildat sig inom sex månader efter avslutad utbildning.

Det finns flera vägar att gå efter avslutad utbildning. Studerar du inom fältet Strategisk Kommunikation kan du arbeta på en kommunikationsbyrå eller marknadsavdelning och på Public Relations-programmet kan du exempelvis arbeta på en eller PR-byrå. För den som valt en inriktning som art director/copywriter väntar kanske en framtid där man får arbeta mycket med uttryck i text och bild genom story writing.

Möjligheterna är många efter Berghs utbildningar och en del väljer även att starta eget efter utbildningarna. Ett av världens mest framgångsrika produktionsbolag vilket filmbolaget Traktor är ett exempel på.

Ansökan till Berghs

För att ansöka till Berghs behöver du skicka in CV, personligt brev och arbetsprov. Den 4 februari var spänningen i luften när årets arbetsprover släpptes. Arbetsprovsläppet är ett av de största evenemangen som sker varje år på Berghs School of communication. Väntan inför det släppet hade varit lång för många som varit nyfikna på årets uppgifter. Arbetsprovet är viktigt eftersom det är avgörande för att bli antagen och det gäller att visa prov på kreativitet och idéhöjd för att sticka ut från mängden.

Vid minst tre tillfällen under våren kommer det finnas möjlighet att besöka skolan för att på plats arbeta med sina prover, ställa frågor och få inspiration från nuvarande studenter. Sista dagen att skicka in sitt arbetsprov för i år är den 20 april och programmen startar sedan i augusti. För att läsa mer om arbetsprovet gå med på gruppen ”Arbetsprov Berghs 2020” på Facebook.

Plugga på Berghs

Program:

  • Strategisk kommunikation
  • Produktionsledning
  • Art direction
  • Copywriting
  • Public relations
  • Berghs bachelor
  • Digital strateg
  • Digital kreatör
  • Communication design

Kurser:

  • Art director / Copywriter
  • Berghs Bachelor
  • Communicat­ion Design
  • Digital strateg / Digital kreatör
  • Produktions­ledning
  • Public Relations
  • Strategisk kommunikation
  • Berghs Online Certificate
  • Berghs Start – Distanskurser för dig som är ny inom kommunikation
  • Berghs Start – Kvällskurser för dig som är ny inom kommunikation
  • Berghs Professional – Kvällskurser i kommunikation & marknadsföring
  • Berghs Professional – Kurser i kommunikation & marknadsföring
  • Berghs Professional – Intensivkurser i kommunikation & marknadsföring
  • Berghs Professional – Distanskurser i kommunikation & marknadsföring
  • Berghs Executive – Kurser i kommunikation & marknadsföring

Vill du veta mer om Berghs?

Skicka en intresseanmälan till Berghs School of Communication genom studier.se för frågor eller mer information!