
Bli pilot hos OSM Aviation Academy!
Vårt Airline Ready Pilot Program tar dig från lite eller ingen flygerfarenhet till att ha alla de certifikat och behörigheter som krävs för att kunna jobba som pilot på ett europeiskt flygbolag.
Programmets längd är cirka 20 månader.
Kursbeskrivning
Airline Ready Pilot Programmet är ett helomfattande integrerat flygutbildningsprogram där teori- och flyglektioner mixas, vilket ger dig en spännande balans mellan akademiska studier och praktisk flygning.
Flygträning
I de första etapperna av flygutbildningen kommer du att göra alla dina flygningar i Visual Meteorological Conditions (VMC), som innebär flygning med hjälp av karta och externa referenser. I början kommer huvudfokus ligga på att lära sig hantera flygets fyra grundprinciper (stig, sjunk, svängar och att flyga rakt fram på en bestämd höjd). I takt med att du utvecklas kommer du lära dig mer ingående hur man landar för att sedan bli redo för din första soloflygning.
Därefter kommer du att ytterligare öka dina färdigheter i navigering och mer komplexa manövrer. Du börjar flyga längre bort från din hemmabas och blir alltmer bekväm och säker i att hantera flygplanet.
Under den andra terminen av din skolning börjar du flyga det som kallas för instrumentflygning. Detta innebär att du kommer att flyga både i, genom och över molnen eller med en skärm som begränsar dig och endast låter dig se insidan av cockpit. Målet med detta steg är att du lär dig flyga på samma sätt som trafikflygen gör. Längsmed ”vägar i luften”, det vill säga fördefinierade rutter som används för att flyga under instrumentflygreglerna (IFR).
I slutfasen kommer du att gå från att ha flugit med endast en motor till att flyga ett tvåmotorflygplan. Så snart du greppat grunderna med detta flygplan fokuseras mycket av träningen på hantering av olika onormala procedurer och nödsituationer. Du kommer att träna på att flyga med endast en av de två motorerna fungerande och bli ännu mer skicklig när det kommer till problemlösning i pressade situationer.
Mot slutet av din flygutbildning är det dags för Airlane Pilot Standard (APS) Multi Crew Cooperation (MCC). Här lär du dig att arbeta sida vid sida i cockpit med en av dina klasskamrater. Att arbeta som lag och lösa komplexa scenarier är en av favoritdelarna under utbildningen för många elever.
Förkunskapskrav
Innan du kan skicka in din ansökan
- 18 år
- Slutbetyg från gymnasiet med lägst godkända betyg i:
- Matematik B / 2b
- Engelska B / 6
- Fysik A / 1a*
- Godkänt Pilot Aptitude Test
*Om du saknar behörighet i form av fysik så erbjuder OSM Aviation Academy en 2 veckor lång distanskurs som motsvarar detta. Du kan anmäla dig till denna kurs efter att ha fått godkänt på ditt Pilot Aptitude Test.
Före kursstart
För att arbeta som pilot behöver du ett EASA Class 1 Medical.
Innan du påbörjar Airline Ready Pilot Programmet är det obligatoriskt för alla studenter att genomföra två förberedande kurser, en i Matematik och en i Fysik. Kurserna är skapade för dig som elev så att du ska känna dig uppvärmd inför studierna och för att ge dig de bästa förutsättningarna för en flygande start på OSM Aviation Academy.
Pris och betalning
Utbildningskostnader
Priset för Airline Ready Pilot Programmet är 975 000 SEK. Detta är uppdelat på fira insättningar, en i början av varje termin. En ansökningsavgift på 25 000 SEK faktureras tillsammans med ditt antagningsbesked och kontrakt som måste betalas för att säkra din plats.
- Ansökningsavgift – 25 000 SEK
- Första terminen – 237 500 SEK
- Andra terminen – 237 500 SEK
- Tredje terminen – 237 500 SEK
- Fjärde terminen – 237 500 SEK
Extra kostnader
- Pilot Aptitude Test – Del 1
- Pilot Aptitude Test – Del 2 *
- EASA klass 1 läkarundersökning
- EASA klass 1 medicinsk förnyelse (efter 12 månader)
- CAA examen och certifikatavgifter
- Type Rating **
* Om du får godkänt resultat på del 2 av Pilot Aptitude Test, ansöker till ett av OSM Aviation Academys integrerade program och blir antagen, kommer avgiften för Pilot Aptitude test del 2 att återbetalas genom en reducerad kursavgift.
** Vissa flygbolag förväntar sig att piloterna betalar för sin type rating, medans andra flygbolag betalar din type rating och istället tecknar ett bond med arbetstagaren. Huruvida du får betala för din type rating eller ej beror på utbud och efterfrågan, vilket innebär att fler flygbolag sannolikt kommer att erbjuda detta när det finns ett högre behov av piloter.
Mer information och kontakt
För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.